Gde na kraju završe neprodati komadi brendirane odeće?
Sećate se da je nedavno modna kuća Barberi uništila robu vrednu miliona i miliona dolara, samo kako bi zaštitila vrednost brenda? Isto to rade i mnoge druge kompanije.
Izveštaji su otkrili da je prošle godine Barberi kompanija uništila proizvode u vrednosti od 37,8 miliona dolara. Od toga 13,8 miliona dolara se odnosi na kozmetiku, dok se ostatak od 20 miliona dolara odnosi na odeću i modne dodatke. Ipak, britanska modna kuća koja je prošle godine prijavila prihod od 3,61 milijardi dolara, nije jedina u ovoj priči.
Kompanija Luj Viton se pridržava iste strategije i svoje vredne torbe uništava kako bi sprečila pad cena, što bi značilo i pad vrednosti brenda, a nije tajna da i luksuzni Ričmont isto radi sa svojim satovima.
Iz Ričmonta se pravdaju izjavom da moraju nastojati da sačuvaju vrednost brenda time što ograničavaju ponudu i preprodavanje na crnom tržištu. Ali, da li je to zaista jedini razlog?
Аnalitičari kažu da postoji i dodatna korist za one koji svoje proizvode izvoze na tržište SAD-a u vidu povraćaja poreza i plaćenih troškova za proizvode koje povlače kako bi ih uništili. Drugim rečima, modni brendovi za neprodatu robu na američkom tržištu, koju imaju nameru da unište, dobijaju ne baš zanemarljiva sredstva, pa im se mnogo više isplati da neprodat asortiman unište nego da ga prodaju po niskim cenama.
Osim luksuznih brendova, isto rade i oni koji su pristupačniji za džep običnog čoveka, kao što su H&M ili C&A. Prema pisanju medija, ovakvi giganti godišnje zapale i na druge načine unište veliki deo svog staromodnog asortimana, što poovlači pitanje zbog čega se proizvode tolike količine, ako je jasno da se ne mogu prodati?
Zar nije logičnije da se na tržište plasira manja količina proizvoda? Ovako, ne samo što se troše ograničeni prirodni resursi na proizvodnju nepotrebne odeće, već se i njenim uništavanjem, jer se najčešće pali, dodatno zagađuje već dovoljno zagađena okolina i životna sredina.
Ipak, ovo ne utiče na velike kompanije da teraju po svome. I dok je deo njih spreman da komade iz prethodnih sezona proda po mnogo nižoj ceni ili da ih donira onima kojima je odeća najpotrebnija, drugi su decidni u tome da se na taj način ruši ugled brenda.
I zaista cena odeće iz prethodne sezone već postaje dostupna za svačiji džep, ali pojedine velike modne kompanije ne mogu da zamisle da se njihov dizajn nađe među najširom populacijom.
To je malo tužno, zar ne?
E. D. | CRNOBELO.rs / foto: instagram.com